maandag 30 november 2009

'Nokia laat mobiele divisie vallen'

"Als het in de toekomst nodig blijkt, zal Nokia haar mobiele divisie verkopen." Deze opmerkelijke uitspraak deed Nokia topman Anssi Vanjoki dit weekend in een interview tegenover een Duits magazine.

De markt voor mobiele telefoons is gigantisch verzadigd. Alleen in opkomende markten zoals China, India, Afrika en Zuid-Amerika zijn momenteel nog grote volumes aan toestellen af te zetten, maar de marges zijn zeer klein. De concurrentie is moordend en fabrikanten die al van oudsher actief zijn als telefoonfabrikant hebben het gigantisch zwaar. Nu Sony Ericsson net uit een diep dal probeert te klimmen, merkt ook Nokia de gevolgen van de concurrentie, crisis en verzadigde markt. Nokia ziet haar marktaandeel gestaag teruglopen en moet reorganisatie op reorganisatie doorvoeren om in de zwarte cijfers te blijven.

Hoewel Nokia haar nummer één positie als fabrikant van mobiele telefoons niet zomaar af zal geven, heeft Nokia dit jaar ingrijpende beslissingen gemaakt voor de toekomst. Deze beslissingen werden tijdens Nokia World, in september van dit jaar, al uit de doeken gedaan. Olli-Pekka Kallasvuo, CEO bij Nokia, liet tijdens Nokia World al weten dat Nokia zogenaamde 'services' als toekomst ziet en dat het bedrijf hier volledig op in gaat zetten. De beslissing van Nokia noemde Olli-Pekka Kallasvou tijdens Nokia World al 'onherroepelijk en onomkeerbaar'.

Een andere Nokia topman, Anssi Vanjoki, Executive Vice President, Markets, drukte de wereld afgelopen weekend nog even iets duidelijker op de feiten met een aantal zeer opmerkelijke uitspraken in het Duitse blad WirtschaftsWoche. Volgens Vanjoki is het in de toekomst zeker mogelijk dat Nokia haar handset-divisie (het bedrijfsonderdeel waar mobiele telefoons gefabriceerd worden) af gaat stoten. In de nabije toekomst is dit nog niet aan de orde, maar Nokia schuwt geen rigoureuze maatregelen, zoals in de 145 jaar dat Nokia bestaat al meer dan eens is aangetoond.

Volgens Vanjoki had Nokia de afgelopen tijd geen goed antwoord op concurrenten als Samsung, Apple, BlackBerry fabrikant RIM en Google. Ook de economische crisis deed een duit in het zakje, waardoor Nokia momenteel in zwaar weer verkeert. Nokia heeft echter een hele duidelijke visie op de toekomst, een visie die veel andere spelers nog niet delen. Ondanks de moeilijke omstandigheden nu, heeft Nokia vertrouwen in de toekomst.

In het kader van de huidige veranderingen binnen Nokia, komt
de ware aard van Nokia uit het verleden ook weer naar boven.
In het verleden heeft Nokia al vaker sprongen gemaakt naar een totaal andere markt. Nokia is in 1865 begonnen als papierfabriek, om later uit te groeien naar een bandenfabrikant. In het midden van de 20ste eeuw was Nokia actief in de netwerkmarkt als leverancier van kabels. In de tweede helft van de 20ste eeuw werd Nokia producent van consumentenelektronica en sinds de jaren 90 bouwt Nokia alleen nog maar mobiele telefoons. Telkens bleek Nokia met een omschakeling de spijker op zijn kop te slaan. Opnieuw een grote verandering zou dus voor Nokia geen vreemde situatie zijn.

Seja o primeiro a comentar

Een reactie posten

Kennis is Info ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO